ساخت ایستگاه راهآهن مشهد در25 شهریور 1334 شروع و در 4 آبان 1345 به بهرهبرداری رسیده است. ساختمان ایستگاه راهآهن با طرحی از معماران ایرانی حیدر غیایی، عبدالعزیز فرمانیان و محسن فروغی و یک معمار فرانسوی به نام فرناند پویون و به سرپرستی مرتضی کباری اجرا شده است. این ایستگاه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.این ایستگاه در همان زمان به دو بخش متفاوت تقسیم شد و یک ایستگاه برای ورود و خروج مسافران و دیگری برای حمل و نقل و تخلیه بار نیز در نظر گرفته شد. ساختمان و بنای ایستگاه راه آهن مشهد دارای مساحتی12000 متر مربعی است.
_pl0p.png)
سال1316 هجری شمسی، عملیات اجرایی خط راهآهن تهران _ مشهد به طول 926 کیلومتر، آغاز شد و در سال 1335 اولین قطار باری در این محور راهاندازی و 15اردیبهشت سال 1336 محور تهران _مشهد بهطور رسمی افتتاح شد.ایستگاه راهآهن مشهد یکی از بناهای ماندگار و قدیمی نهتنها برای شهر مشهد بلکه جنبهای ملی دارد.
_s6na.png)
ساختمان اصلی ایستگاه در زمینی به مساحت حدود 12000 مترمربع ساخته شده است. ساختار مستطیلی پلان، نمای کلاسیک با ستونهای منظم و سقف منحنی مجموعه زیبایی را پدید آورده است. حجم یادمانی بیرون در درون، سالنی با شکوه میسازد که با اجزایی متناسب بهصورت کاربردی قرار میگیرند.
_ebg.jpg)
توالی ستونهای سفیدپوش سنگی در نمای اصلی، ریتم یکسان صدای آشنای قطار را تداعی میکند و سایهروشن مطبوعی را زیر منحنی تیره سقف پدید میآورد. ترکیب کلی فضا یادآور آثار برجسته دوران بعد از جنگ دوم جهانی در اروپا است. در سال 1394 عملیات افزایش سکوها و خطوط قبول و اعزام قطارهای مسافری ایستگاه راهآهن مشهد با احداث 3 سکوی مسافری تعداد سکوها از 4 به 7 سکو و تعداد خطوط قبول و اعزام قطارهای مسافری از 7 به 13 خط افزایش پیدا کرد.


_51qf.png)




_4jnc.jpg)




_._دهه_40_jpbf.jpg)




_8qk1.jpg)







                        
                          سلام علیکم: با عرض ادب و احترام و فرو تنی ، مقدم شما را به کلبه فرهنگی ام گرامی داشته وآرزومندم که از حضور در این کلبه ، احساس آرامش ، رضایت و لذت نمائید . ضمنا جهت مشاهده مطالب وعکسهای قدیمی به آرشیو ویا به بر چسبهای وب مراجعه فرمایند .